NRD Начало
Вторник, 15 Април 2025
Начало Творчески отражения Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
2374
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Кабинетът прие решение за финансиране на неразплатени текущи и капиталови разходи на държавните к

Продължение на проекта „Глад“ на Казанлъшката художествена галерия, който показва тво

От 15 до 25 юни в София е четвъртото издание на творческата лаборатория за млади хореографи &bdqu

„Мадам Уеб“, американски супергеройски филм, в който е представена е

Филмът, вдъхновен от видеограта "Легендата за Зелда", ще бъде пуснат в кината по света на 26 март

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Нови филми от франчайзите „Мисията невъзможна“ с участието на Том Круз, „Суперм

Певецът Нийл Йънг, който разкритикува организацията на фестивала "Гластънбъри" и обяви, че се отт

Британският актьор Рейф Файнс ще режисира опера за първи път през предстоящия сезон на Парижката

Натали Имбрулия и Morcheeba идват на The Big Garden Party в София, съобщават орг

Откриване на изложби, факелно шествие, концерт и спортни прояви са част от събитията, които Общин

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Софийската опера откри оперния сезон в Салерно
Софийската опера бе поканена да открие оперния сезон в Салерно на 11 и 13 април с втората част от тетралогията „Пръстенът на нибелунга“. Това е и първата Вагнерова опе ...
Две големи изложби на Йоко Оно ще бъдат открити в Берлин
Две изложби, представящи творчеството на японската артистка Йоко Оно, ще бъдат открити в Берлин в петък, съобщава ДПА. 92-годишната мултимедийна художничка е спечелила милиони почи ...
Посланикът на Украйна у нас Олеся Илашчук откри изложба за живота в Украйна
Заедно ще продължим да работим за справедлив и устойчив мир, не само в Украйна, но и в Европа, ще продължим нашите сътрудничества и приятелства. Това каза посланикът на Украйна в Б ...
Картини, рисувани от плъхове, се продават на хора от цял свят
Домашните плъхове на ветеринарна медицинска сестра създават мини картини, които се продават на хора по целия свят, пише Би Би Си. Гризачите, собственост на жителката на Съмърсет Ст ...
Официалното коледно украшение на Белия дом тази година ще отдаде почит на 150 години кулинарна дипломация
Изкуството на кулинарната дипломация, практикувано от президенти по време на държавни вечери в Белия дом повече от 150 години, ще бъде темата на тазгодишното официално коледно укра ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва певицата Йълдъз Ибрахимова, чийто глас е с уникалния диапазон от четири октави. Според нея през послед ...
Бисер Лазаров представя живопис в изложбата "Следобедът на един фавн" в галерия "Нюанс"
Столичната галерия "Нюанс" представя изложбата "Следобедът на един фавн" на художника Бисер Лазаров, съобщиха от галерията. Вернисажът е днес, 15 април, изложбата може да бъде разг ...
Исус Ангелов и Симона Евстатиева са лауреатите на наградите на фондация "Стоян Камбарев"
Акордеонистът Исус Ангелов и режисьорката Симона Евстатиева получиха съответно наградата за "Полет в изкуството" и приза "355" на фондация "Стоян Камбарев". В понеделник вечер в ст ...
Кейти Пери е пяла What a Wonderful World на Луис Армстронг в космоса
Кейти Пери е пяла What a Wonderful World („Колко е прекрасен светът“) на Луис Армстронг в космоса, разказа певицата непосредствено след кацането на капсулата в Западен ...
Художниците на Търговище представиха своята изложба „Пролетна“
Художниците на Търговище представиха своята изложба „Пролетна“. Арт галерията на Регионална библиотека „Петър Стъпов“ се изпълни с творци и техни приятели, ...
Тикер в 21:00 ч.
Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва пев ...
Начало Творчески отражения
2374
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Софийската опера откри оперния сезон в Салерно
Две големи изложби на Йоко Оно ще бъдат открити в Берлин
Посланикът на Украйна у нас Олеся Илашчук откри изложба за живота в Украйна
Картини, рисувани от плъхове, се продават на хора от цял свят
Официалното коледно украшение на Белия дом тази година ще отдаде почит на 150 години кулинарна дипломация
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Под прожектора
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Под прожектора
Бисер Лазаров представя живопис в изложбата "Следобедът на един фавн" в галерия "Нюанс"
Калейдоскоп
Исус Ангелов и Симона Евстатиева са лауреатите на наградите на фондация "Стоян Камбарев"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.