NRD Начало
Петък, 27 Юни 2025
Начало Творчески отражения Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
3698
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Национален пленер по живопис организират в Дряново от 1 до 5 юли. Това съобщи Иван Христов, дирек

Второто издание на „Орница фест“ ще се проведе на 6 и 7 юни в Градския парк на Гоце Д

Барбра Стрейзънд се подготвя да издаде нов албум, озаглавен The Secret o

Ще изсвирим едни от най-прочувствените творби, които могат да се чуят с оркестър, каза исландскат

Смехът е сериозна работа, казва актьорът Георги Парцалев, чиято 100-годишнина празнуваме днес.&nb

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Проектът „Син, но го няма небето“ на Благовеста Семкова, роден в тишината на аутизма,

Възпоменателна изложба от рождението на художника Васил Палагачев бе открита днес в зала „П

„Гола земя“ е заглавието на изложбата, която Иво Бистрички подрежда в София.

Концертът на Брамс е повече от соло – това е диалог, каза в интервю цигуларката Дорина Марк

„Наистина можете да повярвате на рекламата” – British Theatre Guide.

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Община Габрово обяви музикалната програма за тазгодишното издание на Узана поляна фест. Зеленият фестивал тази година ще се проведе от 18 до 20 юли на голямата поляна в местността ...
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
От днес до 1 юли в Перник се провежда двадесет и второто издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца", съобщават организаторите му.  В конкурсната прогр ...
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Тази изложба има скрито заглавие и то е „Теософски беседи“ в смисъла на тихия личен размисъл и тишината във всичките й аспекти. Това каза проф. Емилия Константинова, уп ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие своя сезон на 4 юли, в зала „България“, с концерт, вдъхновен от датската съвременна муз ...
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в троянската галерия „Серякова къща“. Eкспозицията е юбилейна за Мичев, който е ...
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
На 4 юли певицата Деси Добрева ще представи за първи път пред публика своя концерт-спектакъл „Гиздава“. Това ще се случи в Летния театър в парк „Аязмото“, и ...
Кийрън Кълкин, Ариана Гранде и Джейсън Момоа са сред поканените да се присъединят към американската киноакадемия
Най-скорошните носители на "Оскар" Кийрън Кълкин и Майки Мадисън, заедно с номинираните Ариана Гранде, Фернанда Торес, Себастиан Стан и Джеръми Стронг са сред поканените да станат ...
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
С четири подбрани заглавия и специална лятна оферта за зрителите Драматично-куклен театър Враца ще закрие творческия си сезон, съобщиха от културната институция.  Постановкит ...
Тикер в 20:00 ч.
Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Константин Илиевски ще закрие ...
Начало Творчески отражения
3698
Творчески отражения

Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016).  Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев. „Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора.

| 14 Април 2025, 08:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Екипът на филма за Цвети Стоянова: Нужна е „Оглушителна тишина”, за да не продължаваме мълчанието
Снимка © DFA

За нас не беше лесно да посегнем към тема за самоубийството, но много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието, казва в интервю Теодора Стоилова-Дончева.

Тя е съсценарист на „Оглушителна тишина”, документален разказ за Цветелина (Цвети) Стоянова – световна шампионка по художествена гимнастика, която прави опит за самоубийство в деня, в който се предполага, че трябва да замине за олимпиадата в Рио де Жанейро (2016). 

Беше трудно, защото трябваше да ровим в миналото на Цвети и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е във филма, и което според нас би било от полза на обществото, казва в интервю режисьорът Станислав Дончев.

„Целта ни бе да насочим погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. В крайна сметка, тя не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Като общество трябва да си помагаме, а не да се съдим, но обикновено става точно обратното“, допълва Теодора Стоилова-Дончева.

Заради дълбоката материя, нямаше как да минем без експерти, но трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен, без да поетизираме самоубийството, защото това е много опасно, допълва режисьорът. Във филма го има и тъмното минало, и светлото бъдеще – това са две сюжетни линии, които вървят преплетени, обобщава Теодора Стоилова-Дончева.

Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставяме, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно, казва още тя. 

Съсценарист на „Оглушителна тишина“ е проф. Петя Александрова. Oператори са Станислав Дончев и Стефан Бояджиев. Музиката е на Александър Костов.

Режисьорът Станислав Дончев и съсценаристът Теодора Стоилова-Дончева в интервю, в разговор с Даниел Димитров – за кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети, и ще успее ли да отбие „куршумите“ на обществото, за начина, по който е поставена темата за самоубийството и участието на специалистите и духовно лице, за бъдещето и светлината, миналото и тъмнината, и какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм.

За кого беше по-голямо предизвикателство този филм – за екипа или за Цвети?

Теодора Стоилова-Дончева: Според мен и за двете страни беше трудно... За нас въобще да посегнем към тази тема не беше лесно, но наистина ни вълнува и много искахме да направим филм – за да не продължаваме мълчанието. От друга страна знаем колко трудно се говори, колко е деликатно човек да навлезе в тези въпроси и да започне да копае навътре... Но ние сме се старали, доколкото е възможно, както да бъде визуално красиво, което е качество на режисьора Станислав Дончев, така и да е по някакъв начин откъм позитивната страна. Защото, въпреки всичко, такава има...

Станислав Дончев: На Цвети винаги е трудно да се връща назад. Тя гледа филма и го хареса, но след това, на едно участие в Пловдив, на „Златен ритон“, връщането пак и преживянето причини болка. И ние разбираме, защото това е една голяма болка... А на нас ни беше трудно, защото трябваше да ровим там и да ползваме нейната мъка, за да отправим това послание, което е филмът и ние си мислим, че е в полза на повече хора и на обществото. Но трябваше и тя да помага...

„Хората не осъзнават, че думите, които изричат, са куршуми“, казва Цвети във филма, когато говори за отношението на масата към нея. Ще отбие ли част от „куршумите“ този филм, според Вас?

Теодора Стоилова-Дончева: Всъщност, това му е целта – да насочи погледите към стигмата, с която са принудени да живеят тези хора. Искаме да покажем, че и Цвети, и хората като нея са най-обикновени, чувствителни, прекрасни. Тя наистина е прекрасна. Ние се влюбихме в нея от самото начало. Тя е едновременно и крехка, и нежна, и чувствителна, и в крайна сметка, не заслужава никой да я съди, както и всички хора като нея. Ние като общество по-скоро трябва да си помагаме, а не да се съдим. Но обикновено става точно обратното.

Умишлено ли темата за самоубийството се поставя директно и с участието на специалисти, едва в третата третина на филма?

Теодора Стоилова-Дончева:  Искахме филмът да бъде воден от нашата героиня и първо да разкажем за нея. Зрителите да могат да свикнат с нейното присъствие, с това, което тя разказва, да я опознаят. Винаги сме искали да има и специалисти... Едновременно с това се появи и нейното желание да направи фондация за хора, които са загубили близки по този начин. Тя трябваше да влезе в контакт с тези хора, тъкмо заради тази своя идея. 

Станислав Дончев: Първоначалната идея на филма беше да покажем една много важна и изконна тема – за живота и за смъртта. Това са, може би, най-силните теми, които може да вълнуват човек, и защо някой би посегнал сам на живота си.

Всичко това е теоретична материя и много трудно се визуализира. Лично за мен беше предизвикателство да го направя на филм. Чудехме си как да подходим. Естествено, заради дълбоката материя, не можем да си позволим да минем без експерти, а трябваше да ги представим и пресъздадем по някакъв специален начин – по-визуален и артистичен. Аз съм се опитал да направя така, че да има някаква тъмна поетика в кадрите. Макар, че не искам да се поетизира самоубийството, защото е много опасно. Но трябваше да има някаква визия, някаква естетика... Когато се срещахме с хора и роднини, които са имали такива случаи в семейството, те отказваха да говорят...

Трябваше да намерим някой, който иска да говори. Добре, че срещнахме Цвети, защото тя поиска да говори. През нея и нейната история мина цялата материя за самоубийствата. И всъщност по-добре, че говори точно тя, защото нейната история има хепиенд. 

Затова ли брат , който е важна част от нейния живот, не участва във филма?

Станислав Дончев: Не. Просто, фокусът е върху нея. Брат присъства като част от миналото .

Представител на БПЦ – отец Методи Корчев, също коментира темата във филма. Лесно ли го убедихте да участва, предвид позицията, която църквата има към тази тема? 

Теодора Стоилова-Дончева: Да, съвсем лесно. Първо, искам да кажа, че това е отецът от църквата, в която ходим със съпруга ми Станислав. Контактуваме с него, познаваме се и не е първият филм, в който той участва. Това е първият, в който е на екран. За много неща се допитваме до него, имаме му доверие. Той, въпреки че не е никак възрастен, е доста мъдър, и винаги ни съветва много добре. Така че ние, по някакъв начин, разчитаме на него. Той също ни познава и беше съвсем лесно и охотно от негова страна включването във филма. 

Станислав Дончев: Нашата позиция в този филм е, че не трябва да се прибързва и да се посяга на живота толкова лекомислено. И църквата има такава позиция – тя е малко по-строга, но може би е правилна, защото трябва да има някакви закони и канони, че това е грях. И, може би, възпира много от хората да го сторят...  За нас това беше попътно, ние искаме това да кажем – че за един краткотраен проблем, колкото и д е тежък на момента, не може да се се взима такова решение, което е тотално и генерално.

Бъдещето и светлината, или миналото и тъмнината – изборите и посланията на Цвети сякаш са ясни. Какви бяха мотивите на екипа да се заеме с този филм?

Теодора Стоилова-Дончева: И двете ги има – и тъмното минало, и светлото бъдеще. Това са две сюжетни линии, които вървят преплетени. Да се надяваме, че все пак вкусът, който оставя филма, не е депресиращ, а е по-скоро свързан със светлото бъдеще, което е възможно. 

Автор – Даниел ДимитровОператори – Борислав Бориславов Монтаж – Валя Ковачева

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
С подбрани заглавия и лятна оферта за зрителите театърът във Враца закрива творческия си сезон
Обявиха музикалната програма на Узана поляна фест 2025
Двадесет и второ издание на Международния фестивал за късометражно кино "В двореца"
Художникът Илия Йончев откри изложба „Теософски беседи“
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Радиосимфониците закриват сезона със скандинавска музика
Под прожектора
Изложба „70 реверберации на времето“ на художника Стефан Мичев е подредена в галерия „Серякова къща“
Авансцена
Деси Добрева ще представи своя концерт-спектакъл „Гиздава“ в подкрепа на талантливи деца
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.